- Úvod
- Naše činnosti
- Na čem pracujeme
- Kompetenční centra
Kompetenční centra
Kompetenční centra soustředí experty na vybrané oblasti. Je to místo, kde se řeší složité problémy, připravují nové postupy a agendy, testují a rozvíjejí navrhovaná řešení. Zároveň navazují na zahraniční zkušenosti a hledají možnosti jejich aplikace v místních podmínkách. Jedná se o útvary, které mají sdílet zkušenosti i osvědčené postupy a pomáhat ostatním resortům. Kompetenční centra nefungují v rámci DIA samostatně, ale úzce spolupracují s existujícími týmy, odděleními a odbory.
V případě zájmu využití našich produktů nás můžete kontaktovat na e-mailu kc@dia.gov.cz.
Produkty Kompetenčních center
Strategická fáze
Podpora a motivace pro sdílení dat
Identifikujeme údaje, které jsou požadovány od zákazníka (např. v papírových nebo elektronických formulářích), ale nejsou pro danou službu nuté (požadavek na data není ukotven v legislativě).
Podpora rozhodování založeného na datech (vizualizace a automatizace dat)
Navrhneme vám vhodné řešení, jak zpřesnit a zrychlit pravidelné rutinní zpracování dat pomocí moderních nástrojů, které umožňují automatizaci i bez programování. Pomůžeme vám tyto nástroje implementovat nebo připravit zadání pro dodavatele. Provedeme vás agregací dat pro anonymizaci osobních údajů a jejich převodem do vizuální podoby, což usnadní pochopení trendů a změn v čase. Poradíme vám, jaké techniky a přístupy vizualizace nejlépe využít pro vaše potřeby.
Posouzení aktuálního stavu dat - datový audit, analýza provozních dat
Pomůžeme vám efektivněji pracovat s daty, která již máte k dispozici. Zaměřujeme se na identifikaci konkrétních datových požadavků, analýzu současných přístupů k datům a jejich využití v klíčových procesech organizace. Výstupem je podpůrná studie, která slouží jako základ pro zlepšení datových procesů a efektivnější práci s daty.
Procesní a business analýza - podpora a oponentura, technické specifikace
Pomůžeme vám detailně zmapovat a vyhodnotit současné procesy na vašem úřadě. Zaměříme se na jejich efektivitu, vstupy a výstupy a identifikujeme oblasti, které lze zlepšit. Naučíme vás, jak lépe porozumět spolupráci mezi zaměstnanci a odděleními, abyste mohli procesy optimalizovat. Také vás podpoříme při přechodu od analýzy procesů k dosažení cílového stavu úřadu.
Podpora přístupnosti
Digitální služby veřejné správy by měly být přístupné všem občanům, i těm se specifickými potřebami. Pomůžeme vám při zavádění standardů přístupnosti do služeb vašeho úřadu podle zákona č. 99/2019 Sb., o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací. Společně vytvoříme digitální prostředí, které bude skutečně použitelné a srozumitelné pro každého.
Spolupráce na tvorbě procesní analýzy a identifikace činností k digitalizaci
Pomůžeme vám zanalyzovat procesy na vašem úřadě a identifikujeme činnosti, které je možné efektivně digitalizovat s ohledem na potřeby občanů a úředníků.
Konzultace a podpora v oblasti enterprise a solution architektury
Pomůžeme vám při vytváření enterprise a solution architektury, zasvětíme vás do základných pojmů eGovernmentu a IT architektury digitálních systémů veřejné správy. Můžeme také odborně posoudit řešení od vašeho dodavatele, zejména byznysovou a technologickou vrstvu včetně integračních vazeb systému.
Pomoc při přípravě OHA formulářů
Pomůžeme vám při sestavování zadávací dokumentace k IT systému, který chcete nechat schválit odborem hlavního architekta. Budeme vám oporou při tvorbě business modelu a návrhu aplikačního a technologického modelu v jazyce ArchiMate, abyste mohli správně a bez velkých obtíží vyplnit OHA formulář. Díky úzké spolupráci s odborem hlavního architekta jsme schopni zjistit ještě před oficiálním podáním, jestli je třeba opravit některé části formuláře.
Metodická fáze
Podpora návrhu cílové IT architektury
Zavádění platných standardů a trendů IT řešení se musí promítnout v architektuře orgánu veřejné správy i v architekturách jednotlivých informačních systémů. Důraz je kladen především na aplikaci platných architektonických vzorů a zahrnutí nových možností technologií. Změna této architektury je následně odsouhlasována DIA v rámci schvalovacích procesů v OHA formuláři.
Tvorba komplexních datových typů, schémat a standardů
Pomůžeme vám vytvořit datový standard pro oblast pokrývající více úřadů. Sjednotíme terminologii i schémata, aby bylo možné sdílení dat mezi různými úřady. Můžeme vám pomoci i v oblasti splnění povinností vyplývajících z metodik DIA nebo ze zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby.
Fáze plánování a příprava
Podpora implementace lokálního katalogu otevřených dat
Pomůžeme vám s implementací dostupných lokálních katalogů otevřených dat, abyste mohli publikovat nová otevřená data bez zbytečné administrativní zátěže.
Analýza a tvorba formulářů
Pomůžeme vám s mapováním vašich stávajících papírových či elektronických formulářů a společně navrhneme jejich novou podobu. Připravíme řešení, které bude odpovídat vašim potřebám a zároveň splní všechny zákonné požadavky. Během konzultace s vámi probereme různé možnosti, které budete moci následně zavést na vašem úřadě.
Popis dat - konceptuální modelování
Usnadníme vám porozumění metodice popisování dat a provedeme váš úřad prvními kroky při tvorbě konceptuálního modelu.
Redesign digitálních služeb
Jedná se o přístup, který se zaměřuje na identifikaci slabých míst při zavádění nových či modernizaci stávajících digitálních služeb poskytovaných občanům/úředníkům. Tato aktivita napomáhá k uspokojování uživatelských potřeb klientů digitálních služeb. Pomocí redesignu digitálních služeb je možné přispět ke zlepšení uživatelského zážitku prostřednictvím výzkumu uživatelských potřeb a následných návrhů na změny daných digitálních služeb.
Právní podpora při zavádění umělé inteligence
Pokud zavádíte umělou inteligenci na vašem úřadě nebo ji už dokonce využíváte, jsme připraveni provést odborné právní posouzení toho, jestli integrace umělé inteligence probíhá v souladu s účinnou právní úpravou, zejména pak s Aktem EU o umělé inteligenci.
Fáze realizace a produkce
Osvojení datových nástrojů
Pomůžeme vám vybrat vhodné datové nástroje, které vám umožní efektivněji sbírat, analyzovat, vizualizovat a spravovat data podle vašich požadavků.
Podpora připojení k Propojenému datovému fondu
Provedeme vás celým procesem připojení k Propojenému datovému fondu a pomůžeme vytvořit harmonogram připojení vašeho úřadu. Poskytneme vám metodickou podporu při zápisu do Registru práv a povinností a podpoříme vás na mezirezortních jednáních, pokud bude potřeba dosáhnout shody mezi více institucemi.
Průběžná fáze
Identifikace a analýza zásadních problémů z pohledu občana a úředníka
Základem dobrého nastavení jakékoli služby pro občany a úředníky je poznání a pochopení celého procesu služby. Pomůžeme vám získat pohled lidí (občanů i úředníků) zapojených do procesu služby, identifikovat problémy a navrhnout vhodná řešení. Zaměřujeme se na digitální nástroje, které zjednodušují postupy a usnadňují komunikaci mezi úřadem a občanem.
Expertní podpora v oblasti UX a UI
Na základě uživatelské analýzy navrhneme intuitivní a uživatelsky přívětivé rozhraní webu nebo aplikace. V případě, že už máte k dispozici návrh od vašeho dodavatele, vám můžeme pomoci posoudit kvalitu návrhu a poradit, co je potřeba na návrhu vylepšit nebo změnit.
Detailní poznání a popisování dat
Pomůžeme vám popsat vaše data s významy i vazbami, aby knowhow nezůstalo v hlavách lidí, ale bylo zaznamenané ve strojově čitelné podobě a dalo se dále využít. Tento proces zahrnuje důkladnou analýzu, popis a dokumentaci dat, což umožňuje lepší správu, sdílení a využívání dat napříč různými systémy a odděleními v organizaci.
Využití AI v eGOV
Pomůžeme vám navrhnout, jak efektivně využít umělou inteligenci na vašem úřadě, a společně probereme, jak díky ní můžete zlepšit služby digitálního státu.
Služby nabízené spolu s výše uvedenými produkty
Fáze plánování a příprava
Veřejné zakázky v oblasti ICT
V návaznosti na konzultaci architektury systému pomůžeme i s přípravou související veřejné zakázky na ICT služby či produkty v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. V rámci komplexního přístupu tak poradíme s tvorbou zadávací dokumentace, stanovením vhodných kvalifikačních a hodnoticích kritérií či pomůžeme s vypořádáváním žádostí o vysvětlení zadávací dokumentace.
Fáze realizace a produkce
Podpora při zavádění federovaných katalogů služeb
Pomůžeme vám analyzovat a efektivně digitalizovat katalogy služeb, které dosud fungují papírově nebo v uzavřených systémech. Naše konzultace vám umožní splnit legislativní požadavky na přístupnost dat, napojit se na informační systémy veřejné správy. Díky tomu získáte přehlednou správu služeb, lepší dostupnost informací pro občany i úředníky a možnost přizpůsobit katalog vašim lokálním potřebám.
