Menu stránky

Registr zastupování a jeho výhody pro občana

Registr zastupování („REZA“) přináší občanům pohodlnější způsob, jak někoho zastupovat při jednání s úřady, nebo být někým zastupován. Díky němu už není nutné dokládat plné moci osobně na úřadě – vše můžete vyřídit elektronicky a během několika kliknutí.

Co REZA umožní?

  • Statutární orgán může i v digitálním prostředí jednat za společnost.

  • Zaměstnanci budou moci jednat za společnost bez nutnosti dokládat ověřenou plnou moc.

  • Občan bude moci pověřit jinou osobu k vyřízení úkonů, jako je přepis auta nebo podání daňového přiznání.

Dříve bylo pro tyto účely nezbytné předložit listinnou plnou moc, což v některých případech zahrnovalo i její úřední ověření.

Jak REZA funguje?

REZA je informační systém oprávnění k zastupování, který spravuje Digitální a informační agentura (DIA). Slouží k zápisu a vedení údajů o oprávněních k zastupování a údajů o certifikátech, které lze snadno sdílet s úřady, kteří si potřebná oprávnění ověří přímo v systému – bez nutnosti listinných dokumentů.

Oprávnění k zastupování mohou být:

  • Implicitní – vznikají automaticky ze zákona (např. vztah zákonný zástupce a nezletilá osoba, statutární zástupce a společnost). Občan je nemusí nijak zadávat, vytváří se/zanikají automaticky.

  • Explicitní – uděluje je občan sám (např. když chce, aby ho při podání žádosti zastupovala jiná osoba). Pro zjednodušení a zpřehlednění je často užíván pojem „plná moc“. Tyto plné moci se do systému zapisují na žádost.

Oprávnění k zastupování je v REZA k dispozici úřadům až do jejího odvolání nebo ukončení platnosti. Elektronická možnost odvolání plných mocí navíc poskytne občanům další flexibilitu v řízení svých pravomocí. Zavedení Registru zastupování umožní snadnější vyřizování úkonů, povede k odstranění administrativních překážek a zjednodušení procesů i pro zaměstnance úřadů.

Co musí občan udělat?

  • Pro implicitní oprávnění (např. rodičovství, statutární orgán) nemusí dělat nic – systém je založí automaticky.

  • Pro explicitní oprávnění:

    1. Domluví si s osobou, které chce plnou moc udělit podrobnosti zastupování.

    2. Vyplní formulář elektronické plné moci (např. přes úřední portál).

      • Při práci na úředním portálu ministerstva nebo úřadu, který již podporuje REZA se objeví nabídka sestavit plnou moc pro nabízené služby.

    3. Formulář odešle a tím se OKZ založí do systému.

    4. O této skutečnosti informuje zvoleného zástupce.

    5. Zástupce může oprávnění začít ihned využívat, buď na portále nebo také tzv. na přepážce.

Kde získat přehled o oprávněních?

Na Portálu občana je možné zobrazit:

  • Všechna platná oprávnění k zastupování (implicitní i explicitní).

Možnost odvolat/reklamovat oprávnění k zastupování.