Menu stránky

Registr zastupování a jeho přínos pro úřady

Registr zastupování („REZA“) usnadňuje orgánům veřejné moci ověřování oprávnění k zastupování (dále také „OKZ“) při výkonu agend veřejné správy. Díky centralizovanému a důvěryhodnému zdroji informací je možné ověřit, zda osoba jedná jménem jiné osoby (např. jako zákonný zástupce, opatrovník nebo na základě plné moci), bez nutnosti předkládání listinných dokumentů. REZA snižuje administrativní zátěž, minimalizuje chybovost při posuzování oprávnění a zajišťuje jednotný postup napříč veřejnou správou. Využívání standardizovaných šablon podporuje interoperabilitu informačních systémů a přispívá k právní jistotě a ochraně osobních údajů.

Evidované oprávnění k zastupování v Registru zastupování představuje referenční údaj, který může orgán veřejné moci využít bez nutnosti dalšího ověřování jeho platnosti. V případě, že orgán veřejné moci disponuje informací o možném nesouladu či chybě v údajích, postupuje obdobně jako u jiných referenčních údajů, tedy formou reklamace.

Úředník může záznamy z REZA využívat jen v souladu s § 52 odst. 6 zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, a musí vždy uvést důvod a účel jejich použití. Obecně může úředník do REZA nahlížet až ve chvíli, kdy je zastoupení skutečně uplatněno. Orgán veřejné moci není oprávněn vyhledávat existenci explicitního oprávnění k zastupování bez toho, že by u něj bylo uplatněno zastupovaným nebo zastupujícím. Ačkoli jde o referenční údaj, do okamžiku jeho uplatnění se jím orgán veřejné moci neřídí, tedy „o něm neví“. Výjimkou jsou tzv. implicitní OKZ (např. zastupování zákonným zástupcem nezletilého nebo statutárním orgánem právnické osoby), kdy je možné na OKZ nahlížet i během výkonu úředního úkonu, vždy však s uvedením důvodu.

Prakticky to znamená například situaci, kdy úředník při řešení úředního úkonu potřebuje zjistit, kdo je insolvenčním správcem konkrétní právnické osoby a nahlíží proto do REZA s uvedením spisové značky jako důvodu. Jiným případem je situace na přepážce, kdy osoba chce jednat za své nezletilé dítě; úředník ověří prostřednictvím REZA identifikaci dítěte s uvedením účelu jednání, aniž by musel vyžadovat předložení listinných dokladů (například rodného listu).

Přijetí OKZ není automatické – o jejím uznání, ať už listinném nebo digitálním prostředí, vždy rozhoduje příslušný úřad v rámci konkrétního řízení.

Co musí každý úřad udělat

Ideálním stavem je integrace služeb REZA do Agendových informačních systémů (čerpání služeb ISZR a ISSS) pro úředníky a do portálů úřadů pro občany (postup připojení uveden zde). Potřebná dokumentace pro REZA je dostupná po přihlášení skrze JIP/KAAS na webovém portále REZA AIS na záložce Dokumentace.

Je třeba také nastavit agendu v Registru práv a povinností („RPP“) pro oprávnění přístupu k údajům z REZA. Pro AIS by se měla využívat agenda v rámci které se poskytují digitální služby, které lze poskytovat v zastoupení. Do této agendy je třeba doplnit pod činnostní role, které se budou využívat pro volání dat REZA, oprávnění na všechny údaje o oprávnění k zastupování z RPP – Agenda A104, objekt/subjekt A104-5 Oprávnění k zastupování (popřípadě i oprávnění na údaje z Registru obyvatel/Registru osob), pokud dosud oprávnění neexistuje).

Je třeba provést revizi služeb nabízených na portálech i na přepážkách. Úřady, jejichž činnosti jsou vykonávány v přenesené působnosti mají tuto zodpovědnost i vůči této přenesené působnosti.

Úřad, který provozuje portál

  • Revize procesů, které se činí na portále a určení, které z nich lze využívat v zastoupení

  • Revize ohlášení služeb a úkonů v RPP (zda podle jejich popisu lze sestavit smysluplné OKZ)

  • Rozhodnutí, zda bude realizováno lokální řešení či pouze ad-hoc práce s centrálním řešením

  • Je nutné nadefinovat šablony pro explicitní OKZ (OVM po domluvě s ohlašovatelem agendy a ve spolupráci s DIA)

  • Provést technické připojení svých portálů na služby REZA a AIS REZA (služby ISSS, viz dokumentace v portál AIS REZA po přihlášení pomocí JIP/KAAS nebo Rozcestník – průvodce připojením)

  • Pokud již nyní úřad provozuje nějakou formu lokálního REZA pak by ho měl napojit na centrální REZA

  • Upravit řešení svých portálů tak, aby umožňovaly

    • přihlášené osobě zvolit zastoupení, ve kterém chtějí pracovat,

    • poskytovat čerpání služeb v zastoupení,

    • přihlášené osobě vytvořit oprávnění k zastupování – tedy chci někoho pověřit, aby za mne službu vyřídil (doporučené, ale ne nutné – pro vytvoření OKZ lze využívat portál RPP).

Další možnosti založení explicitního oprávnění k zastupování

Založení explicitního oprávnění k zastupování je možné několika způsoby:

  • Na vlastní portálech úřadů (nyní např. na Portálu dopravy).

  • Od 1. 7. 2025 lze požádat o zápis OKZ prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (Czech POINT) v rozsahu stanoveném katalogem typů oprávnění.

  • V listopadu 2025 bude nasazen pilotní provoz webového rozhraní portálu RPP pro občany.

Pro samotné založení OKZ je však nezbytné, aby existovaly odpovídající šablony, jelikož tyto šablony určují podobu a obsah jednotlivých typů oprávnění, které bude možné následně využívat.

 

Videonávody

Zobrazení oprávnění k zastupování úředníkem

V tomto návodu se dozvíte, jak zobrazit oprávnění k zastupování. Ukázka je z důvodu ochrany osobních údajů provedena na testovacím prostředí, které ale funguje stejně jako pracovní prostředí.

Hromadné přidání rolí uživatelů – úředníků lokálním správcem JIP

V tomto videu najdete návod, jak hromadně přidat role uživatelům (úředníkům) lokálním správcem (administrátorem) JIP.