- Úvod
- Naše činnosti
- Na čem to běží
- Registr zastupování
- Otázky a odpovědi na nejčastější dotazy
Otázky a odpovědi na nejčastější dotazy
Odpovědi na nejčastější dotazy pro občany
K čemu slouží Registr zastupování (REZA)?
Registr zastupování (REZA) je informační systém veřejné správy, jehož účelem je elektronická evidence oprávnění k zastupování při jednáních vůči orgánům veřejné moci. Umožňuje evidenci zastoupení vzniklých ze zákona/rozhodnutím (např. vztah rodič – dítě), jakož i plných mocí, které byly uděleny na základě předdefinovaných šablon. Cílem je zjednodušení výkonu práv a povinností vůči veřejné správě bez nutnosti fyzického předkládání listinných dokladů nebo přítomnosti zastupovaného.
Je REZA dostupná na Portálu občana?
Na Portálu občana mají uživatelé přístup k přehledu platných oprávnění k zastupování (implicitních i explicitních) a dále je zde možnost reklamovat neexistenci oprávnění k zastupování.
Kdy bude možné vytvářet plné moci na Portálu občana?
Funkcionalita pro zakládání plných mocí prostřednictvím Portálu občana nebude dostupná. K vytváření plných mocí je k dispozici samostatný webový portál RPP nebo jednotlivé portály úřadů.
Budu mít přístup ke svým evidovaným oprávněním k zastupování?
Ano. Po přihlášení do Portálu občana je dostupná sekce „Zastoupení a plné moci“, ve které jsou přehledně uvedena oprávnění k zastupování, která jsou k přihlášené osobě vedena. Tedy jak implicitní OKZ, tak taková, která byla uživateli udělena nebo která sám udělil jiným osobám.
Kde najdu šablony oprávnění k zastupování?
Seznam aktuálně publikovaných šablon oprávnění k zastupování je zveřejněn na adrese https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon.
Jak mohu do REZA založit plnou moc?
Elektronickou plnou moc lze vytvořit pouze pokud je definována šablona v rámci agendy. Na základě této šablony poté může být plná moc (explicitní oprávnění k zastupování) vytvořena, a to těmito způsoby (způsob založení určuje tvůrce šablony):
prostřednictvím rozhraní konkrétního portálu veřejné správy, který danou službu nabízí (např. Portál dopravy),
prostřednictvím webového portálu RPP (do konce roku 2025 běží v pilotním provozu),
prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (Czech POINT).
Lze zaevidovat jakoukoliv plnou moc?
Ne. Evidenci podléhají pouze plné moci vytvořené na základě zveřejněných šablon (přehled zveřejněných šablon dostupný např. na https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon). Tím je zajištěno, že obsah plné moci odpovídá požadavkům veřejné správy na rozsah a formu zastoupení.
Je možné digitalizovat dříve udělené plné moci?
Ne. Systém nepodporuje převod listinných plných mocí do elektronické podoby. Toto omezení je dáno faktem, že není možné udržet konzistenci mezi papírovým a digitálním světem, proto je možné založit plnou moc pouze na základě zveřejněné šablony.
Založím si plnou moc, uvidí ji hned všechny úřady?
Po zaevidování je plná moc dostupná k uplatnění vůči všem orgánům veřejné moci. Úřady však mají přístup k údajům z Registru zastupování pouze tehdy, pokud mají zákonné oprávnění a zastoupení je vůči nim skutečně uplatněno. Platí zde princip oprávněného zájmu a mlčenlivosti.
Musí být plná moc přijata zmocněncem?
Ne. Zmocněnec nemusí plnou moc využít. Pokud ji však použije, znamená to, že ji tím také přijal.
Musí být na plné moci podpis zmocněnce?
Ne. Plná moc je jednostranný právní úkon zmocnitele, a proto se podpis zmocněnce ani formulace typu „Zmocnění přijímám“ zásadně nevyžadují.
Lze udělit plnou moc právnické osobě?
Ano. Plná moc může být udělena jakékoliv osobě, která je vedena v Registru obyvatel (ROB) nebo v Registru osob (ROS), tedy i právnické osobě.
Lze udělit plnou moc cizinci, kterého nelze systémově ztotožnit?
Ne. Pokud nelze osobu jednoznačně ztotožnit prostřednictvím základních registrů, nelze pro ni v REZA plnou moc vytvořit ani zaevidovat.
Jak se postupuje, pokud za společnost musí jednat více statutárních zástupců společně?
Tato situace není systémově řešitelná, protože způsob jednání za právnickou osobu je veden v Obchodním rejstříku ve formě volného textu. Pokud je pro posuzovaný úkon informace o způsobu jednání statutárního orgánu relevantní, je nutné nahlédnout do Obchodního rejstříku a zápis posoudit individuálně.
Zároveň je třeba zohlednit, o jaký typ právního jednání se jedná. Pokud jde o procesní zastoupení (např. ve správním řízení), lze podle § 28 zákona č. 99/1963 Sb., občanského soudního řádu vycházet z pravidla, že plnou moc může udělit i jednotlivý člen statutárního orgánu bez ohledu na ustanovení typu „dva jednatelé společně“. V takovém případě zmocněnec jedná jménem právnické osoby pouze v procesním rámci, nikoli např. při nakládání s jejím majetkem.
Co pro mne znamená, že mi někdo udělil plnou moc zaevidováním do REZA?
Dokud nebude plná moc uplatněna, tak je pro úřady „neviditelná“ a zmocněnci z ní neplynou žádné povinnosti. V případě pochybností lze plnou moc reklamovat.
Proč nevidím zastoupení pro všechny svoje děti?
Zastoupení nezletilých je evidováno na základě údajů z Registru obyvatel nebo Registru cizinců. Tato situace tedy může nastat v případě, že v evidenci obyvatel či evidenci cizinců nejsou správně zavedeny vazby mezi vámi a vašimi dětmi mladšími 18 let. V tomto případě doporučujeme obrátit se na příslušné úřady s žádostí o opravu údajů. Tento postup je podporován i přímo na Portálu občana a kontaktních místech veřejné správy (Czech POINT), kde můžete přímo zadat reklamaci.
Proč nevidím plnou moc, která mi byla udělena?
Pokud není plná moc zobrazena, může to být způsobeno nesprávně uvedenými identifikačními údaji při jejím založení. Doporučuje se kontaktovat zmocnitele a požádat o ověření údajů. Pro upřesnění je nutné uvést, že uvidíte pouze explicitní plné moci založené do REZA na základě zveřejněné šablony, nikoli plné moci, které vám byly již dříve uděleny jinou formou.
Má úředník povinnost zjišťovat, zda má osoba zástupce (např. pro účely doručování)?
Ne. Podle § 52 odst. 6 zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, platí:
„Údaj o oprávnění k zastupování vedený v registru práv a povinností, který se týká vzniku nebo změny zastoupení nebo pověření vyžadujících uplatnění u příslušného orgánu veřejné moci podle jiného právního předpisu, tento orgán využije, pouze pokud dojde k jeho uplatnění za podmínek podle tohoto jiného právního předpisu.“
Z toho plyne, že úředník nemá povinnost aktivně zjišťovat, zda má osoba zástupce.
Jaké změny lze v udělené plné moci provést?
Je možné změnit datum ukončení platnosti („Platnost do“). Při změně na aktuální datum dojde k jejímu okamžitému ukončení a nemůže být již uplatněna vůči veřejné správě. Pokud je nutné upravit jiný údaj (např. rozsah oprávnění), je třeba původní plnou moc ukončit a vytvořit novou plnou moc s aktualizovanými údaji.
Jak mohu plnou moc zrušit?
Ukončit explicitní oprávnění k zastupování můžete změnou údaje „Platnost do“ na aktuální datum, tak dojde k jejímu okamžitému ukončení. Od tohoto okamžiku již nemůže být plná moc vůči veřejné správě uplatněna.
Kde je k dispozici uživatelský manuál?
Uživatelský manuál pro zaměstnance veřejné správy je veřejně dostupný na https://reza-ais.egon.gov.cz. Na stejném místě bude zveřejněn také návod pro veřejnost.
Je úřad povinen využívat REZA?
Podle § 5 zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, není využívání REZA povinné. Nicméně každá fyzická osoba má podle právního řádu právo na zastoupení, a proto se očekává, že i digitální služby úřadů toto právo zohlední.
Proč existují šablony pro implicitní oprávnění k zastupování?
I když může orgán veřejné moci čerpat informace přímo z referenčních údajů, použití šablon zajišťuje jednotný a konzistentní přístup k zastupování v rámci digitálních služeb. Zvyšuje se tím bezpečnost a snižují se náklady na vývoj jednotlivých řešení. Pokud neexistuje šablona pro daný typ zastupování, není v REZA vedena vazba těchto implicitních vztahů.
Bude k dispozici asistence při vyplňování plné moci?
Ne, počítáme s podporou úřadů, které budou schopny předdefinovat šablonu pro konkrétní životní situaci. Cílem je, aby šablona plné moci byla co nejjednodušší z hlediska vyplňování plné moci občanem.
Jak se budou vytvářet další implicitní šablony?
Agentura systémově sbírá podněty k tvorbě nových šablon a spolupracuje s příslušnými orgány na identifikaci údajů potřebných k jejich naplnění. Z hlediska realizace je pak nejdůležitějším bodem získání jednoznačného zdroje potřebných údajů tak, aby vytvořená oprávnění byla aktuální a pokud možno v plném rozsahu.
Lze provést výstup udělené plné moci na žádost?
V této chvíli jsou zasílány pouze výpisy informující o změně (např. že bylo založeno oprávnění k zastupování na vaši osobu). V budoucnu bude možné požádat o výstup (výpis z informačního systému veřejné správy – ISVS) například prostřednictvím Portálu občana nebo na kontaktním místě veřejné správy (Czech POINT).
Zkoušeli jsme v REZA ověření certifikátu, ale nefungovalo to. K čemu slouží a kdy bude aktivní?
Funkce ověření certifikátu je v systému dostupná a funkční, nicméně v tuto chvíli nebyl uložen žádný certifikát, a tedy není možné ověření provést. Funkcionalita slouží k jednoznačné identifikaci držitele elektronického podpisu. Uložením certifikátu v REZA k tomu držitel uděluje souhlas. Připravuje se možnost vkládání certifikátů prostřednictvím certifikačních autorit na žádost držitele. Předpokládáme plnou funkčnost této možnosti na konci roku 2025.
Odpovědi na nejčastější dotazy pro úřady
K čemu slouží Registr zastupování (REZA)?
Registr zastupování (REZA) je informační systém veřejné správy, jehož účelem je elektronická evidence oprávnění k zastupování při jednáních vůči orgánům veřejné moci. Umožňuje evidenci zastoupení vzniklých ze zákona/rozhodnutím (např. vztah rodič – dítě), jakož i plných mocí, které byly uděleny na základě předdefinovaných šablon. Cílem je zjednodušení výkonu práv a povinností vůči veřejné správě bez nutnosti fyzického předkládání listinných dokladů nebo přítomnosti zastupovaného.
Kdy a jak může úřad začít REZA využívat?
Pokud jde o osobní kontakt s občany, je možné REZA využívat ihned po přihlášení úředníka do REZA AIS (prostřednictvím JIP/KAAS) s příslušnou činnostní rolí. Nahlížet lze pouze v odůvodněných případech – úředník musí vždy uvést účel přístupu.
Přednostně se však doporučuje systémové zapojení REZA do agendových informačních systémů a klientských portálů, což vyžaduje technické napojení na referenční rozhraní a úpravu procesů v prostředí úřadu. Potřebná dokumentace je dostupná v REZA AIS po přihlášení přes JIP/KAAS (není třeba žádná speciální činnostní role).
Jaký je postup připojení úřadu do REZA?
Úřad především musí posoudit, ve kterých procesech a jak bude využívat REZA a až následně začít provádět potřebné procesní a technické úpravy. Musí tedy provést následující obecné kroky:
Zrevidovat své procesy, v nichž lze zastupování využít.
Zkontrolovat ohlášení agend (část Služby VS) v Registru práv a povinností – zda jsou správně ohlášeny služby a jejich úkony tak, aby bylo možno definovat šablonu.
Ověřit dostupnost šablon k daným službám – pro neexistující šablony explicitních oprávnění k zastupování (viz REZA AIS) zahájit ve spolupráci s DIA práci na zavedení nové šablony po domluvě s ohlašovatelem příslušné agendy.
Upravit informační systémy a portály, aby umožnily:
čerpání služeb referenčního rozhraní spojených s REZA (dokumentace dostupná v REZA AIS po přihlášení),
uplatnění OKZ při čerpání služby v zastoupení,
přihlášenému uživateli zvolit si možnost zastupování,
přihlášenému uživateli možnost zvolit vytvoření plné moci k čerpání služeb (ať už přímo na portálu úřadu nebo odkazem na jiný portál).
Na přepážce se může stát, že občan bude chtít uplatnit své oprávnění k zastupování dle zveřejněných šablon. Pro úředníky je poskytnuto uživatelské rozhraní AIS REZA s přihlášením přes JIP/KAAS. Pokud má úředník přidělenou potřebnou činnostní roli, může nalézt informaci o oprávnění k zastupování.
Jak DIA úřadu pomůže?
DIA poskytuje metodickou a technickou podporu zejména v oblastech:
čerpání služeb propojeného datového fondu, tedy i služeb REZA a AIS REZA,
návrhu architektury systémů pro podporu zastupování,
tvorby a schvalování šablon pro explicitní OKZ.
Jak připravit agendy úřadu pro práci s REZA?
Pokud je úřad ohlašovatelem agendy:
provede revizi ohlášených služeb a úkonů,
připraví nebo určí použitelné šablony pro zastupování,
zajistí metodickou podporu pro ostatní úřady v dané agendě.
Pokud je úřad v agendě činný:
upraví své AIS pro využívání služeb REZA a AIS REZA,
technicky implementuje procesy zastupování.
Kdy smí úředník nahlížet na plné moci občana?
Pouze tehdy, pokud:
byla plná moc výslovně uplatněna vůči úřadu,
nebo pokud je přístup odůvodněn výkonem agendy (např. ověřování zákonného zástupce v řízení).
Úředník musí vždy uvést důvod přístupu, který je zaznamenán a občan jej může zpětně dohledat. Bezdůvodné nahlížení je nepřípustné.
Proč se musí uvádět důvod nahlížení?
Uvedení důvodu chrání úředníka i občana. Zavedení OKZ občanem do REZA není aktem jeho uplatnění, a tedy úředník nemá automaticky oprávnění tuto plnou moc vidět. Vložení důvodu tedy umožňuje zpětně ověřit jak a proč úředník na OKZ nahlížel. Tato informace je poskytována i občanovi jako výpis o využívání údajů v základních registrech a občan může vznést námitku vůči tomuto nahlížení.
Může úředník zobrazit všechny děti osoby?
Ano, ale pouze pokud je to nezbytné v rámci úředního procesu, ve kterém je potřeba identifikovat všechny děti této osoby.
Jaké šablony jsou dostupné?
Katalog typu oprávnění k zastupování je uveden na portále REZA AIS.
Jak vytvořit novou šablonu?
Na portále REZA AIS je možné připravit novou šablonu po přihlášení v roli CR121703 – Správa katalogu typu oprávnění. Přístup přiděluje lokální správce JIP/KAAS.
Jaké nové šablony se připravují?
Tvorba šablon je v kompetenci jednotlivých OVM. Vždy ji musí schválit také ohlašovatel agendy, pro kterou je šablona tvořena. Je nutné také zajistit, aby byly portály a informační systémy upraveny tak, aby umožňovaly čerpání oprávnění podle těchto šablon.
Kdy je plná moc úředníkovi dostupná?
Po zaevidování je oprávnění dostupné k uplatnění vůči všem orgánům veřejné moci. Úřady však mají přístup k údajům z Registru zastupování pouze tehdy, pokud mají zákonné oprávnění a zastoupení je vůči nim skutečně uplatněno. Platí zde princip oprávněného zájmu a mlčenlivosti.
Musí být plná moc přijata zmocněncem?
Ne. Zmocněnec plnou moc ani nemusí využít. V okamžiku, kdy však platnou plnou moc uplatní ji tedy také přijímá.
Jak postupovat, pokud zmocněnec odmítne plnou moc?
Pokud nebyla dohoda mezi stranami a zmocněnec se rozhodne plnou moc neuplatnit, úřad ji nezohledňuje – stejně jako by v analogovém světě nebyla předložena.
Pokud by nastala situace, kdy ji uplatní zastupovaný, bude mít občan právo tuto plnou moc odvolat.
Úředník nevidí aktuální nacionále v oprávnění k zastupování.
Údaje o zastupující osobě jsou v REZA vedeny jako referenční odkazy do registru obyvatel (ROB) nebo registru osob (ROS). Oprávnění k zastupování evidovaná v REZA tedy vždy odpovídají aktuálním údajům v těchto registrech. Pokud úředník pracuje s historickými údaji (např. s dříve získanou listinnou plnou mocí) nebo má ve svém systému neaktuální data, může mít dojem, že údaje „nesedí“. V takovém případě je třeba ověřit aktuálnost údajů v informačním systému úřadu a v případě pochybností podat reklamaci k příslušnému základnímu registru.
Proč úředník nevidí některé implicitní oprávnění k zastupování?
Tato situace může nastat pouze v případě, že jsou ve zdrojových registrech (ROB/ROS) evidovány nesprávné údaje. V takovém případě úředník postupuje obdobně jako u jiných případů nekonzistentních referenčních údajů – podá reklamaci příslušnému registru. Pokud má úředník k dispozici jiné hodnověrné podklady prokazující oprávnění k zastupování, může pokračovat v řízení i bez evidence oprávnění v REZA.
Proč úředník nevidí některé explicitní oprávnění k zastupování?
V Registru zastupování jsou dostupná pouze ta explicitní oprávnění, která v něm byla zastupovanou osobou (zmocnitelem) zaevidována. Vzhledem k tomu, že občan není povinen při udělování plné moci REZA využívat, může být plná moc vystavena např. v listinné podobě a v takovém případě se v REZA nemusí objevit.
Mám jako úředník povinnost zjišťovat, zda má osoba zástupce (např. pro účely doručování)?
Ne. Podle § 52 odst. 6 zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, platí:
„Údaj o oprávnění k zastupování vedený v registru práv a povinností, který se týká vzniku nebo změny zastoupení nebo pověření vyžadujících uplatnění u příslušného orgánu veřejné moci podle jiného právního předpisu, tento orgán využije, pouze pokud dojde k jeho uplatnění za podmínek podle tohoto jiného právního předpisu.“
Z toho plyne, že úředník nemá povinnost aktivně zjišťovat, zda má osoba zástupce.
Bude výpis z REZA opatřen pečetí?
Ano, pokud je výpis z REZA poskytován mimo veřejnou správu (např. občanovi), bude opatřen elektronickou pečetí. Pokud je výpis předáván prostřednictvím referenčního rozhraní mezi orgány veřejné moci, pečeť se neaplikuje, obdobně jako u jiných údajů ze základních registrů.
Budou k dispozici vzory plných mocí pro potřeby spisu?
Ano. „Vzory plných mocí“ jsou veřejně dostupné na adrese: https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon.
Jakou agendu a činnostní roli využít pro získávání dat z REZA?
Pro AIS by se měla využívat agenda v rámci které se poskytují digitální služby, které lze poskytovat v zastoupení. Do této agendy je třeba doplnit pod činnostní role, které se budou využívat pro volání dat REZA, oprávnění na všechny údaje o oprávnění k zastupování z RPP – Agenda A104, objekt/subjekt A104-5 Oprávnění k zastupování (popřípadě i oprávnění na údaje z Registru obyvatel/Registru osob), pokud dosud oprávnění neexistuje). V řešení je plošné přidání tohoto oprávnění do všech agend.
Je potřeba, aby měl AIS vystavený publikační certifikát pro zakládání OKZ přes ISSS?
Ne, stačí použít certifikát, který je registrovaný v RAZR a který se používá pro komunikaci se základními registry.
V některých případech zjistíme, že je osoba omezena ve svéprávnosti, ale nemáme k dispozici údaj o jejím opatrovníkovi. Lze tuto informaci získat z REZA?
V současné době REZA tyto údaje neposkytuje. Probíhají však jednání se zástupci příslušných institucí o možnostech dalších šablon k implicitním OKZ (mj. opatrovník FO), aby byly tyto údaje dostupné i pro potřeby veřejné správy. Přesný termín zpřístupnění zatím není stanoven.
Zkoušeli jsme v REZA ověření certifikátu, ale nefungovalo to. K čemu slouží a kdy bude aktivní?
Funkce ověření certifikátu je v systému dostupná a funkční, nicméně v tuto chvíli nebyl uložen žádný certifikát, a tedy není možné ověření provést. Funkcionalita slouží k jednoznačné identifikaci držitele elektronického podpisu. Uložením certifikátu v REZA k tomu držitel uděluje souhlas. Připravuje se možnost vkládání certifikátů prostřednictvím certifikačních autorit na žádost držitele. Předpokládáme plnou funkčnost této možnosti na konci roku 2025.
Jak se budou vytvářet další implicitní šablony?
Agentura systémově sbírá podněty k tvorbě nových šablon a spolupracuje s příslušnými orgány na identifikaci údajů potřebných k jejich naplnění. Z hlediska realizace je pak nejdůležitějším bodem získání jednoznačného zdroje potřebných údajů tak, aby vytvořená oprávnění byla aktuální a pokud možno v plném rozsahu.
Jak probíhá zápis explicitního oprávnění k zastupování do REZA?
Zápis OKZ do REZA probíhá prostřednictvím služeb typu kontext v rámci Informačního systému sdílené služby (ISSS) následovně:
Načtení šablony: Nejdříve se načte odpovídající šablona (službou A14633.3.1 – Čti šablonu). Tato služba má workload typu <ANY>, přičemž hodnota <ANY> je určena kontextem – tedy konkrétní agendou, ze které je služba volána. Konkrétní popis kontextů je uveden v katalogu G10 gsbCtiKontexty.
Vyplnění údajů: Uživatel vyplní požadované údaje dle šablony. AIS nemusí zobrazovat celou strukturu šablony – stačí zprostředkovat uživateli pouze relevantní pole k vyplnění.
Odeslání žádosti: Vstupní údaje se vloží do datové struktury šablony a odesílají se jako žádost o zápis nového OKZ. Žádost je předána přes kontext AIS REZA přes ISSS.
Zpracování odpovědi: V případě úspěšného zápisu je vrácena odpověď obsahující potvrzení a identifikátor nově vytvořeného OKZ.