Sekundární a terciární vzdělávání se zaměřením na geoinformatiku


Menu stránky

Sekundární a terciární vzdělávání se zaměřením na geoinformatiku

Určeno pro děti, studující a absolventy

Anotace:

Traduje se, že minimálně 80 % dat, která dnes vznikají, má prostorovou povahu. Znamená to, že se tato data vztahují se ke konkrétním místům v prostoru a něco o těchto místech vypovídají. A nemusí to být jen data prvoplánově takto získávaná, například systematickým mapováním. Jsou to i data, vznikající jako vedlejší produkty používání technologií, které sloužících primárně k jiným účelům, jako jsou mobilní telefony, palubní navigační systémy, platební karty, chytrá elektronika a nově třeba i chytrá auta. Ke zpracování, vytěžování prostorových dat, k plnému využití jejich potenciálu potřebujeme mít znalosti z oblasti, zvané geoinformatika. Ta se zabývá prací s prostorovými daty při zohlednění jejich prostorových aspektů. Potřebujeme kvalifikované zpracovatele prostorových dat, zvládající běžné úlohy nad těmito daty, a také špičkové experty, schopné realizovat unikátní, špičkové analýzy. Jedinou cestou, jak tyto odborníky a experty získat, je dát zájemcům o takovouto práci odpovídající vzdělání. Je zřejmé, že na trhu práce existuje poměrně velká mezera mezi potřebou takto připravených odborníků a jejich nabídkou. Proto mnohdy dochází k tomu, že na daných místech působí pracovníci s nedostatečnou kvalifikací, a tím se potenciál prostorových dat ztrácí. V prezentaci bude poskytnut přehled možností získání sekundárního a terciárního vzdělání v oblasti geoinformatiky v České republice. Co nám příprava takovýchto odborníků přinese: vyšší efektivitu prostředků vynakládaných na sběr prostorových dat, vyšší výnosnost při jejich zpracování, vyšší efektivitu vytěžování znalostí z prostorových informací a vyšší konkurenceschopnost v domácím i mezinárodním srovnání. 

 

Medailonek:

Petr Rapant

Doc. Ing. Petr Rapant, CSc. je absolventem VŠB-TU Ostrava, obor hornická geologie a geologický průzkum. V roce 1993 absolvoval půlroční stáž na DTU v Lyngby, Dánsko. Na základě získaných znalostí a zkušeností prosadil v roce 1994 vznik prvního oboru vysokoškolského studia v Česku, zaměřeného na geoinformatiku.

V současné době se věnuje výzkumu v oblasti využití zpracování přirozeného jazyka a umělé inteligence pro získávání prostorových dat z nestrukturovaných textů zapsaných v přirozeném jazyku. Je předsedou Pracovní skupiny Terminologická komise pro národní infrastrukturu pro prostorové informace při Radě vlády pro informační společnost.

Více informací k programu najdete zde

Přihlášení

Obrázek1