Kompetenční centra soustředí experty na vybrané oblasti. Je to místo, kde se řeší složité problémy, připravují nové postupy a agendy, testují a rozvíjejí navrhovaná řešení. Zároveň navazují na zahraniční zkušenosti a hledají možnosti jejich aplikace v místních podmínkách. Jedná se o útvary, které mají sdílet zkušenosti i osvědčené postupy a pomáhat ostatním resortům. Kompetenční centra nefungují v rámci DIA samostatně, ale úzce spolupracují s existujícími týmy, odděleními a odbory.
V případě zájmu využití našich produktů nás můžete kontaktovat na e-mailu kc@dia.gov.cz.
Produkty Kompetenčních center
Strategická fáze
Podpora a motivace pro sdílení dat
Identifikujeme údaje, které jsou požadovány od zákazníka (např. v papírových nebo elektronických formulářích), ale nejsou pro danou službu nuté (požadavek na data není ukotven v legislativě).
Podpora rozhodování založeného na datech (vizualizace a automatizace dat)
Navrhneme vám vhodné řešení, jak zpřesnit a zrychlit pravidelné rutinní zpracování dat pomocí moderních nástrojů, které umožňují automatizaci i bez programování. Pomůžeme vám tyto nástroje implementovat nebo připravit zadání pro dodavatele. Provedeme vás agregací dat pro anonymizaci osobních údajů a jejich převodem do vizuální podoby, což usnadní pochopení trendů a změn v čase. Poradíme vám, jaké techniky a přístupy vizualizace nejlépe využít pro vaše potřeby.
Posouzení aktuálního stavu dat - datový audit, analýza provozních dat
Pomůžeme vám efektivněji pracovat s daty, která již máte k dispozici. Zaměřujeme se na identifikaci konkrétních datových požadavků, analýzu současných přístupů k datům a jejich využití v klíčových procesech organizace. Výstupem je podpůrná studie, která slouží jako základ pro zlepšení datových procesů a efektivnější práci s daty.
Procesní a business analýza - podpora a oponentura, technické specifikace
Pomůžeme vám detailně zmapovat a vyhodnotit současné procesy na vašem úřadě. Zaměříme se na jejich efektivitu, vstupy a výstupy a identifikujeme oblasti, které lze zlepšit. Naučíme vás, jak lépe porozumět spolupráci mezi zaměstnanci a odděleními, abyste mohli procesy optimalizovat. Také vás podpoříme při přechodu od analýzy procesů k dosažení cílového stavu úřadu.
Podpora přístupnosti
Digitální služby veřejné správy by měly být přístupné všem občanům, i těm se specifickými potřebami. Pomůžeme vám při zavádění standardů přístupnosti do služeb vašeho úřadu podle zákona č. 99/2019 Sb., o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací. Společně vytvoříme digitální prostředí, které bude skutečně použitelné a srozumitelné pro každého.
Spolupráce na tvorbě procesní analýzy a identifikace činností k digitalizaci
Pomůžeme vám zanalyzovat procesy na vašem úřadě a identifikujeme činnosti, které je možné efektivně digitalizovat s ohledem na potřeby občanů a úředníků.
Konzultace a podpora v oblasti enterprise a solution architektury
Pomůžeme vám při vytváření enterprise a solution architektury, zasvětíme vás do základných pojmů eGovernmentu a IT architektury digitálních systémů veřejné správy. Můžeme také odborně posoudit řešení od vašeho dodavatele, zejména byznysovou a technologickou vrstvu včetně integračních vazeb systému.
Pomoc při přípravě OHA formulářů
Pomůžeme vám při sestavování zadávací dokumentace k IT systému, který chcete nechat schválit odborem hlavního architekta. Budeme vám oporou při tvorbě business modelu a návrhu aplikačního a technologického modelu v jazyce ArchiMate, abyste mohli správně a bez velkých obtíží vyplnit OHA formulář. Díky úzké spolupráci s odborem hlavního architekta jsme schopni zjistit ještě před oficiálním podáním, jestli je třeba opravit některé části formuláře.
Metodická fáze
Podpora návrhu cílové IT architektury
Zavádění platných standardů a trendů IT řešení se musí promítnout v architektuře orgánu veřejné správy i v architekturách jednotlivých informačních systémů. Důraz je kladen především na aplikaci platných architektonických vzorů a zahrnutí nových možností technologií. Změna této architektury je následně odsouhlasována DIA v rámci schvalovacích procesů v OHA formuláři.
Tvorba komplexních datových typů, schémat a standardů
Pomůžeme vám vytvořit datový standard pro oblast pokrývající více úřadů. Sjednotíme terminologii i schémata, aby bylo možné sdílení dat mezi různými úřady. Můžeme vám pomoci i v oblasti splnění povinností vyplývajících z metodik DIA nebo ze zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby.
Fáze plánování a příprava
Podpora implementace lokálního katalogu otevřených dat
Pomůžeme vám s implementací dostupných lokálních katalogů otevřených dat, abyste mohli publikovat nová otevřená data bez zbytečné administrativní zátěže.
Analýza a tvorba formulářů
Pomůžeme vám s mapováním vašich stávajících papírových či elektronických formulářů a společně navrhneme jejich novou podobu. Připravíme řešení, které bude odpovídat vašim potřebám a zároveň splní všechny zákonné požadavky. Během konzultace s vámi probereme různé možnosti, které budete moci následně zavést na vašem úřadě.
Popis dat - konceptuální modelování
Usnadníme vám porozumění metodice popisování dat a provedeme váš úřad prvními kroky při tvorbě konceptuálního modelu.
Fáze realizace a produkce
Osvojení datových nástrojů
Pomůžeme vám vybrat vhodné datové nástroje, které vám umožní efektivněji sbírat, analyzovat, vizualizovat a spravovat data podle vašich požadavků.
Podpora připojení k Propojenému datovému fondu
Provedeme vás celým procesem připojení k Propojenému datovému fondu a pomůžeme vytvořit harmonogram připojení vašeho úřadu. Poskytneme vám metodickou podporu při zápisu do Registru práv a povinností a podpoříme vás na mezirezortních jednáních, pokud bude potřeba dosáhnout shody mezi více institucemi.
Průběžná fáze
Identifikace a analýza zásadních problémů z pohledu občana a úředníka
Základem dobrého nastavení jakékoli služby pro občany a úředníky je poznání a pochopení celého procesu služby. Pomůžeme vám získat pohled lidí (občanů i úředníků) zapojených do procesu služby, identifikovat problémy a navrhnout vhodná řešení. Zaměřujeme se na digitální nástroje, které zjednodušují postupy a usnadňují komunikaci mezi úřadem a občanem.
Expertní podpora v oblasti UX a UI
Na základě uživatelské analýzy navrhneme intuitivní a uživatelsky přívětivé rozhraní webu nebo aplikace. V případě, že už máte k dispozici návrh od vašeho dodavatele, vám můžeme pomoci posoudit kvalitu návrhu a poradit, co je potřeba na návrhu vylepšit nebo změnit.
Detailní poznání a popisování dat
Pomůžeme vám popsat vaše data s významy i vazbami, aby knowhow nezůstalo v hlavách lidí, ale bylo zaznamenané ve strojově čitelné podobě a dalo se dále využít. Tento proces zahrnuje důkladnou analýzu, popis a dokumentaci dat, což umožňuje lepší správu, sdílení a využívání dat napříč různými systémy a odděleními v organizaci.
Využití AI v eGOV
Pomůžeme vám navrhnout, jak efektivně využít umělou inteligenci na vašem úřadě, a společně probereme, jak díky ní můžete zlepšit služby digitálního státu.
Služby nabízené spolu s výše uvedenými produkty
Fáze plánování a příprava
Veřejné zakázky v oblasti ICT
V návaznosti na konzultaci architektury systému pomůžeme i s přípravou související veřejné zakázky na ICT služby či produkty v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. V rámci komplexního přístupu tak poradíme s tvorbou zadávací dokumentace, stanovením vhodných kvalifikačních a hodnoticích kritérií či pomůžeme s vypořádáváním žádostí o vysvětlení zadávací dokumentace.
Fáze realizace a produkce
Podpora při zavádění federovaných katalogů služeb
Pomůžeme vám analyzovat a efektivně digitalizovat katalogy služeb, které dosud fungují papírově nebo v uzavřených systémech. Naše konzultace vám umožní splnit legislativní požadavky na přístupnost dat, napojit se na informační systémy veřejné správy. Díky tomu získáte přehlednou správu služeb, lepší dostupnost informací pro občany i úředníky a možnost přizpůsobit katalog vašim lokálním potřebám.
