Právo na nahrazení úředně ověřeného podpisu dle § 6 odst. 2 zákona č. 12/2020 Sb.

Zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby a o změně některých zákonů, zavedl v rámci § 6 odst. 2 právo na nahrazení úředně ověřeného podpisu s využitím uznávaného el. podpisu. Základním předpokladem je, že požadavek na úřední ověření podpisu je stanoven právním předpisem. Splnění požadavku na úřední ověření podpisu je realizováno pomocí uznávaného elektronického podpisu, pokud lze s využitím údajů základního registru obyvatel ověřit, že kvalifikovaný certifikát pro elektronický podpis, na jehož základě podepisující vytvořil uznávaný elektronický podpis na dokumentu, patří jemu (tedy podepisujícímu). Zároveň § 6 odst. 3 zákona č. 12/2020 Sb. stanovuje omezení, pro jaké případy nelze použít právo na nahrazení úředně ověřeného podpisu dle zmiňovaného ustanovení – ustanovení § 6 odst. 2 zákona č. 12/2020 Sb.  se nepoužije pro plnou moc k právnímu jednání podle § 441 odst. 2 poslední věty občanského zákoníku – „Vyžaduje-li se pro právní jednání forma veřejné listiny, postačí, bude-li plná moc k tomuto právnímu jednání udělena v písemné formě s úředně ověřeným podpisem.

Obecně platí, že podepisující osoba musí dbát na dostatečné zabezpečení soukromého klíče, který používá pro vytvoření elektronického podpisu. S ohledem na zavedení práva na nahrazení úředně ověřeného podpisu pomocí uznávaného elektronického podpisu v souladu s § 6 odst. 2 zákona č. 12/2020 Sb. tak nadále vzrůstá potřeba důsledné ochrany soukromého klíče příslušného ke kvalifikovanému certifikátu pro el. podpis, pokud chce podepisující osoba takového práva využít. Doporučujeme proto, aby podepisující osoba, která chce využít tohoto práva, použila pro uložení soukromého klíče kvalifikovaný prostředek pro vytváření el. podpisů.

Podepisující osoba má v zásadě aktuálně dvě možnosti, jak využít práva na nahrazení úředně ověřeného podpisu dle § 6 odst. 2 zákona č. 12/2020 Sb.:

1. Nahrání údajů o kvalifikovaném certifikátu do registru obyvatel

V rámci Portálu občana je implementována možnost pro identifikovaného a autentizovaného uživatele nahrát údaje o kvalifikovaném certifikátu pro elektronický podpis vydaném pro jeho osobu do registru obyvatel. Pro využití této možnosti je potřeba po přihlášení v úvodním menu kliknout na „Více“, otevřít sekci „Profil“ a následně odkaz „Certifikáty“. Po otevření stránky „Certifikáty“ klikněte na tlačítko „Přidat certifikát“. Případně uživatel může do zadávacího pole „Co na Portálu občana hledáte“ v rámci Portálu občana zadat „Certifikáty“ a následně vybrat službu pro zápis údajů o kvalifikovaném certifikátu do registru obyvatel:

Uživatel pouze nahraje veřejnou část svého certifikátu a následně se údaje o sériovém číslu, vydavateli a platnosti kvalifikovaného certifikátu pro elektronický podpis nahrají do registru obyvatel k příslušné fyzické osobě. Podrobnější informace k zápisu kvalifikovaného certifikátu pro uživatele najdete v tomto popisu. Uživatelé musí dbát na dostatečnou bezpečnost svého „elektronického podpisu“ tak, aby nemohlo dojít k jeho zneužití.

Orgány veřejné moci mají následně možnost tyto údaje z registru obyvatel využít tak, aby mohly ztotožnit podepisující osobu vůči záznamu v registru obyvatel v rámci příslušné agendy. K tomu je nicméně nutné, aby v příslušné agendě měly orgány veřejné moci právo využívat údaje vedené v registru obyvatel o kvalifikovaném certifikátu pro elektronický podpis (tj. může být nutné agendu přeohlásit, pokud přístup k údajům o kvalifikovaném certifikátu pro elektronický podpis není v rámci oznámení agendy evidován).

Pokud jde o služby základních registrů, pomocí kterých mohou orgány veřejné moci údaje o kvalifikovaném certifikátu pro elektronický podpis vedené v registru obyvatel využít, jedná se o nové služby E276_robCtiAifo2, E277_robCtiHromadneAifo2 a  E278_robCtiPodleUdaju2, viz podrobný popis egon služeb základních registrů.

Dále doporučujeme, aby v příslušném spisu bylo zaevidováno, k jakému času a s jakým výsledkem proběhla kontrola údajů o kvalifikovaném certifikátu pro elektronický podpis v registru obyvatel u konkrétní fyzické osoby (jakožto podepisující osobě). A to s ohledem na skutečnost, že fyzické osoby mohou prostřednictvím Portálu občana údaje o kvalifikovaných certifikátech pro elektronický podpis rovněž mazat z registru obyvatel.

2. Kvalifikovaný certifikát obsahuje informace o čísle a typu dokladu podepisující osoby

Zatímco první možnost praktické realizace § 6 odst. 2 zákona č. 12/2020 Sb. počítá s tím, že uživatel (podepisující) nahraje údaje o svém kvalifikovaném certifikátu pro el. podpis do registru obyvatel, druhá níže popsaná možnost je založena na tom, že pomocí jednoznačných údajů uvedených v kvalifikovaném certifikátu pro el. podpis lze ztotožnit tuto osobu vůči registru obyvatel. Údaje, pomocí nichž lze jednoznačně ztotožnit podepisující osobu, jsou číslo a typ dokladu. Digitální a informační agentura vydala doporučení pro kvalifikované poskytovatele služeb vytvářejících důvěru, jakým způsobem tyto údaje zapisovat do vydaného kvalifikovaného certifikátu pro el. podpis, pokud se rozhodnou tyto údaje do certifikátu zapisovat.  

Informaci o tom, zda kvalifikovaný poskytovatel služeb vytvářejících důvěru tuto možnost podporuje, a pokud ano, tak jakým konkrétním způsobem údaje o čísle a typu dokladu zapisuje do kvalifikovaného certifikátu pro el. podpis, je možné nalézt v příslušné certifikační politice kvalifikovaného poskytovatele služeb vytvářejících důvěru, podle které se kvalifikovaný certifikát pro el. podpis vydává.

Zejména orgány veřejné moci mají tak následně možnost údaje o čísle a typu dokladu případně uvedené v rámci vydaného kvalifikovaného certifikátu pro el. podpis použít pro jednoznačné ztotožnění podepisující osoby vůči registru obyvatel a tím docílit splnění podmínek pro nahrazení požadavku úředně ověřeného podpisu pomocí uznávaného elektronického podpisu této podepisující osoby na základě § 6 odst. 2 zákona č. 12/2020 Sb. při zohlednění omezení uvedeného v rámci § 6 odst. 3 zákona č. 12/2020 Sb. Subjekt provádějící ztotožnění podepisující osoby vůči registru obyvatel by si měl rovněž ověřit, že souhlasí jméno a příjmení podepisující osoby uvedené ve vydaném kvalifikovaném certifikátu pro el. podpis s údaji vedenými o této podepisující osoby v rámci registru obyvatel.

V praxi může nastat rovněž případ, kdy údaj o čísle a typu dokladu uvedený ve vydaném kvalifikovaném certifikátu pro el. podpis již není aktuální, tj. pomocí těchto údajů není možné osobu ztotožnit vůči registru obyvatel. V takovém případně není možné pomocí uznávaného elektronického podpisu založeného na takovém kvalifikovaném certifikátu pro el. podpis docílit náhrady úředně ověřeného podpisu ve smyslu § 6 odst. 2 zákona č. 12/2020 Sb., ledaže by zároveň údaje o tomto kvalifikovaném certifikátu pro el. podpis byly nahrány v rámci registru obyvatel dle způsobu č. 1 (viz výše, bod č. 1 Nahrání údajů o kvalifikovaném certifikátu do registru obyvatel).

Doporučujeme, aby v příslušném spisu bylo zaevidováno, k jakému času a s jakým výsledkem proběhla kontrola ztotožnění podepisující osoby vůči registru obyvatel.

Zpět