Prokazování a ověřování totožnosti

Ověřování totožnosti:

Ověření totožnosti žadatele o vydání prostředku pro elektronickou identifikaci musí splňovat požadavky prováděcího nařízení komise (EU) 2015/1502 a upřesňujícího dokumentu DKP IDP.

V případě, kdy byl již klient (typicky v případě banky) ztotožněn, není třeba pro účely vydání prostředku pro elektronickou identifikaci (či jeho aktivaci v rámci kvalifikovaného systému el. identifikace) tohoto klienta znovu ztotožňovat ve smyslu nutit klienta znovu prokázat totožnost za předpokladu, že prvotní ztotožnění proběhlo pomocí metod, které odpovídají požadavkům zmíněného prováděcího aktu k úrovním záruk a upřesňujícího dokumentu DKP IDP a kvalifikovaný správce disponuje záznamem o tomto ztotožnění.

V této souvislosti se zejména jedná o případy, kdy byl klient ztotožněn fyzicky a banka disponuje údaji o číslu a typu dokladu, jaký byl použit k ověření totožnosti. S ohledem na skutečnost, že bankám, pobočkám zahraničních bank nebo poskytovatelům identifikačních služeb (ve smyslu zákona č. 21/1992 Sb. o bankách) bude umožněn přístup do základních registrů a dalších agendových informačních systémů, budou si moci výše uvedené subjekty ověřit, že číslo původního dokladu, které bylo použito pro prvotní ověření totožnosti, patří stejné osobě, jako číslo posledního aktuálního dokladu totožnosti, které banka apod. pro konkrétní osobu eviduje.

Pokud jde o ověření totožnosti při doručení prostředku pro elektronickou identifikaci, ke kterému dochází na pobočce nebo např. v místě bydliště žadatele kurýrní službou,  musí platit stejná pravidla pro ověření totožnosti (proces ověření totožnosti musí zajištovat stejné záruky) odpovídající požadavkům prováděcího aktu k úrovním záruk a upřesňujícího dokumentu DKP IDP.

V případě, kdy ověření totožnosti provádí jiný subjekt, musí existovat doložitelný smluvní vztah uzavřený mezi kvalifikovaným správcem a např. poskytovatelem kurýrní služby. Za správné ověření totožnosti žadatele odpovídá vůči kvalifikovanému správci konkrétní smluvní subjekt, nicméně odpovědnost za celý systém elektronické identifikace včetně korektního ověřování totožnosti všech držitelů prostředků pro elektronickou jde za kvalifikovaným správcem. Tj. kvalifikovaný správce ručí zato, že jejich „subdodavatelé“ jednají dle stanovených pravidel.
 

Upřesnění ztotožnění identity fyzické osoby s NIA:

Ztotožnění osoby vůči Národnímu bodu pro identifikaci a autentizaci (dále jen „NIA“ či „Národní bod“) různými platnými elektronicky čitelnými identifikačními doklady (ID – občanský průkaz, IR – povolení k pobytu, P – cestovní pas, PS – pobytový štítek a VS – vízový štítek) je možné. Pro stejnou identitu (osoby) vrací Národní bod pro identifikaci a autentizaci stejný identifikátor držitele v rámci kvalifikovaného systému el. identifikace (BSI). V případě ztotožnění fyzických osob vůči NIA na základě čísla a typu dokladu, je nutné službu TR_ZTOTOZNENI poskytovanou NIA volat minimálně s následujícími pěti údaji (číslo a typ dokladu, jméno, příjmení, datum narození držitele).

Má-li občanský průkaz předložený za účelem ověření totožnosti držitele oddělenou vyznačenou část označenou písmenem B, došlo ke změně některého údaje či údajů uvedených v občanském průkazu podle §36 odst. 2 zákona č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech.

V případě, že se tato změna týká údajů o jménu či příjmení, bude volání služby TR_ZTOTOZNENI s neaktuálními údaji podle občanského průkazu neúspěšné a ztotožnění osoby v NIA neproběhne. Pro úspěšné ztotožnění osoby je v tomto případě nutné, aby držitel občanského průkazu předložil současně s občanským průkazem veřejnou listinu, kterou změnu údaje doloží, a na základě aktuálních údajů v ní uvedených volat službu TR_ZTOTOZNENI.

Pokud bude volání služby TR_ZTOTOZNENI úspěšné pouze na základě údajů uvedených v občanském průkazu s oddělenou vyznačenou částí označenou písmenem B, upozorňujeme, že změnou mohl být dotčen údaj o rodinném stavu či rodném čísle uvedený v občanském průkazu.
 

Elektronická identifikace nezletilých osob a osob s omezenou svéprávností:

NIA nerozlišuje, zda osoba, která byla autentizována ze strany kvalifikovaného správce, má omezenu svéprávnost. Případné omezení možnosti autentizace nezletilých osob a osob s omezenou svéprávností je na uvážení kvalifikovaného správce a popis těchto pravidel je součástí akreditace.
 

Ztotožnění žadatele o vydání prostředku pro el. identifikaci se provádí výhradně a pouze proti NIA?

Ano, kvalifikovaný správce musí žadatele o získání prostředku pro el. identifikaci ztotožnit pomocí služeb NIA. V případě, kdy žadatel existuje (tj. je nalezen příslušný záznam v ROB, který odpovídá aktuálním údajům, které poskytl v rámci volání služeb NIA kvalifikovaný správce), tak služby NIA vrátí zpět kvalifikovanému správci tzv. bezvýznamový identifikátor osoby (BSI), který představuje jednoznačnou identifikaci osoby v rámci kvalifikovaného systému el. identifikace. Tento identifikátor osoby se dále používá v rámci služeb NIA např. pro zápis informace o vydaném prostředku pro el. identifikaci. Tj. žadatel o prostředek pro el. identifikaci musí být ztotožněn pomocí služeb NIA, jinak mu ani nelze vydat prostředek pro el. identifikaci ve smyslu zákona č. 250/2017 Sb. Viz také § 16 odst. 1 písm. c) zákona č. 250/2017 Sb.

Zpět