Ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání

Digitální a informační agentura (dále jen „DIA“) je autorizujícím orgánem podle zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání (dále jen „zákon o uznávání“), pro povolání v oblasti informačních a komunikačních technologií (s výjimkou elektronických komunikací a kybernetické bezpečnosti). Zákon o uznávání vzdělávání je proveden vyhláškou č. 208/2007 Sb., o podrobnostech stanovených k provedení zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání (dále jen „prováděcí vyhláška“). Obecné informace o autorizaci a národní soustavě kvalifikací naleznete na stránkách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a na informačním portálu Národní soustavy kvalifikací.

Mimo řízení o autorizaci a jejím prodloužení má DIA dle zákona o uznávání pravomoc přezkoumávat průběh a výsledek zkoušek na základě § 20 zákona o uznávání a udělovat přestupky dle § 24c zákona o uznávání.

Autorizace osob v oblasti dalšího vzdělávání

Profesní kvalifikace

DIA je autorizujícím orgánem pro následující profesní kvalifikace:

  • Návrhář/Návrhářka softwaru (18-002-N)
  • Programátor/Programátorka (18-003-M)
  • Správce/správkyně aplikací (18-010-M)
  • Správce/správkyně báze znalostí (72-001-R)
  • Správce/správkyně databází (18-009-N)
  • Technik/technička PC a periferií (26-023-H)
  • Tester/testerka – automatizované testování (18-022-N)
  • Tester/testerka softwaru (18-021-N)
  • Webdesigner – interakční designer/webdesignerka – interakční designerka (18-012-R)

Kontaktní místo DIA pro autorizace a doručování žádostí:

Digitální a informační agentura

Odbor právní a legislativní

Oddělení právní

Adresa: Na Vápence 915/14, 130 00 Praha 3

E-mail: posta@dia.gov.cz

Číslo datové schránky: yukd8p7

Forma a obsah žádosti

Kompletní žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace k profesní kvalifikaci v působnosti DIA a další související písemnosti se doručují na kontaktní místo jedním z následujících způsobů:

  • Prostřednictví datové schránky DIA
  • Emailem za použití uznávaného elektronického podpisu
  • Osobním předáním na kontaktní místo
  • V listinné podobě zasláním na adresu kontaktního místa

Vzory formulářů žádostí a jejich příloh ke stažení naleznete zde. Žadatel prokazuje splnění podmínek tím, že požadované skutečnosti uvede v žádosti a tyto skutečnosti doloží v přílohách. Žádost o udělení či prodloužení autorizace může podat fyzická osoba, podnikající fyzická osoba nebo osoba právnická. Za právnickou osobu a podnikající fyzickou osobu tak může učinit pouze fyzická osoba, která je oprávněná jednat jejím jménem (statutární zástupce, event. jím pověřená osoba). Není-li oprávnění osoby k jednání zjistitelné z veřejných rejstříků, musí být oprávnění jednat prokázáno (např. plnou mocí). Osoba samostatně výdělečně činná musí v žádosti specifikovat, zda o autorizaci žádá jako fyzická osoba nebo podnikající fyzická osoba.

Přílohy žádosti

Pokud není žádost doručována datovou schránkou žadatele, musí být žádost datována a žadatelem podepsána elektronickým podpisem příslušné úrovně nebo vlastnoručně. V případech, kdy jsou přílohou žádosti zasílané datovou schránkou dokumenty podepsané osobou odlišnou od žadatele není možné uplatnit fikci podpisu. Tyto dokumenty musí být podepsané uznávaným elektronickým podpisem nebo obsahovat potvrzení o autorizované konverzi.

K přílohám žádosti předloženým k řízení v jazyce anglickém se nevyžaduje úředně ověřený ani prostý překlad do českého jazyka, DIA si však vyhrazuje právo úředně ověřený nebo prostý předklad v konkrétních případech vyžadovat. K dokladům a jiným písemnostem předloženým k řízení v jiných jazycích než českém a anglickém (s výjimkou jazyka slovenského), se vyžaduje úředně ověřený překlad do českého jazyka.

Průběh řízení

Splní-li žadatel všechny předepsané podmínky ze zákona o uznávání, resp. hodnoticího standardu konkrétní profesní kvalifikace, je mu dle § 9 odst. 2 zákona o uznávání udělena autorizace. O udělení nebo prodloužení platnosti autorizace rozhoduje autorizující orgán formou správního rozhodnutí vydaného ve 30denní lhůtě ode dne doručení kompletní žádosti (ve složitějších případech s možností prodloužení lhůty o dalších 30 dní). Řízení o žádosti a prodloužení autorizace je správním řízením dle správního řádu.

Zánik a odnětí autorizace

Platnost každé autorizace je ze zákona časově omezena na pět let ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o jejím udělení. Na písemnou žádost žadatele lze autorizaci pro příslušnou profesní kvalifikaci neomezeně prodlužovat v 5letých intervalech, jak vyplývá z § 13 odst. 3 zákona o uznávání. Pokud žádost není podána včas nebo vůbec, k prodloužení platnosti nedojde a autorizace uplynutím doby, na kterou byla povolena, zanikne. Udělená autorizace je nepřevoditelná a nepřechází na právní nástupce (§ 13 odst. 4 zákona o uznávání). K odnětí autorizace dochází nejen na žádost autorizované osoby, ale též z moci úřední jako opatření autorizujícího orgánu pro závažné nebo opakované porušení povinností ze strany autorizované osoby, podle zákona o uznávání.

Zpět