Samospráva a digitalizace: Role digitální ústavy v praxi

3. srpna 2023

Samospráv se digitální ústava netýká. Aspoň tohle si myslí většina obcí, protože v Zákoně o právu na digitální služby (zjednodušeně bývá nazýván jako digitální ústava) jsou skutečně samosprávné činnosti ze zákona vyčleněny. Ale jedná se pouze o samosprávné činnosti, tedy například poskytování dotací, agendu dobrovolných hasičů, veřejné sbírky pro obec anebo třeba pohřebnictví. 

Naopak věci v přenesené působnosti, kde úřad, který přenáší působnost, je ústřední správní úřad, je nutné naplnit. I zde se obce právem odkazují na to, že to je úkol ústředních správních orgánů, a tudíž to není problém obcí. Dokonce, kdyby tyto agendy řešily za tyto příslušné úřady, které přenáší působnosti, mohly by být nařčeni z plýtvání veřejnými prostředky. 

Ale nelze jednoduše říci, že to je problém ústředních orgánů, protože jako představitelé veřejné správy mají obce nejbližší vztah s klientem a pokud bude občan vyžadovat svá práva, budou obce první na ráně, kde budou občané svá práva uplatňovat. A že těch práv mají skutečně hodně. Mají právo řešit elektronicky vše, co je možné nebo není jiným zákonem definované jinak, mají právo na elektronické formuláře, kde by měly mít údaje ze základních registrů nebo agendových systémů již předvyplněné, nemusí prokazovat právní způsobilosti jako je například vlastnictví pozemku, potvrzení o studiu, invalidita, řidičské oprávnění, živnostenský rejstřík nebo cokoliv dalšího co úřad dříve mohl požadovat. 

Samostatnou kapitolou jsou pak poplatky. Obce si vymohly, že způsob stanovení poplatků si mohou stanovit dle vlastních pravidel. Bohužel vlastní výběr takto definovaných poplatků je v přenesené působnosti, a tudíž se na ně digitální ústava vztahuje. Vzhledem k tomu, že ústřední správní úřad nemá možnost všechny lokální úpravy centrálně realizovat, zůstává problém na obcích. Tudíž musí u těchto agend zveřejnit elektronické formuláře, musí zajistit jejich předvyplnění, nesmí požadovat prokazování právních skutečností. Takže pokud na portálu obce dnes čteme, že pro vyřízení poplatků za psa, odpady nebo zábory musí občan navštívit úřad, tak nebude muset a může to poslat v libovolném tvaru do datové schránky úřadu. Pokud nebude definován elektronický formulář, tak stačí napsat – „Od pondělí mám psa Voříška, je to hlídač, kolik mám zaplatit.“ Je pak na příslušném úředníkovi, aby si zjistil, kolik platí důchodce, kolik má vlastně psů a kolik tedy činí poplatek za druhého a třetího psa, jestli má dům, kde by pes mohl hlídat. Vše samozřejmě za předpokladu, že dané informace jsou již veřejné správě známy z jiných agendových systémů, ale i samotné zjištění existence je na vyřizujícím úředníkovi. Stejně tak pokud je na portále uvedeno, že žadatel předloží výpis z katastru nemovitostí, povolení odboru památkové péče nebo potvrzení o invaliditě, tak to je v rozporu s právy občana na prokazování právních skutečností a úřad si tyto doklady bude muset zajistit sám.  

Obce často namítají, že centrální služby ještě nejsou digitalizovány a že čekají až to ústřední orgány zajistí. Centrální úřady však na tom pracují v souladu se zákonem. Katalog služeb už je z 95 % naplněný a postupně se v něm zveřejňují jednotlivé elektronické formuláře. Pokud se obec napojí na Katalog služeb, ať už přes veřejné rozhraní nebo přes otevřená data, stačí pouze počkat až bude daná služba zveřejněna. Při průběžné aktualizaci třeba jedenkrát týdně tak bude mít obec nejen aktuální elektronické formuláře ale i kompletní legislativní aktualizaci. Ale jistě, pokud si chce samospráva stavět nějaké vlastní řešení, tak musí počkat a pak neustále sledovat, jak se jednotlivé služby aktualizují.  Jistě nelze říci, že všechno probíhá skvěle ale konečně se podařilo, aby se jednotlivé úřady domluvily na společné prezentaci svých služeb v Katalogu služeb a bez ohledu na sektorové členění tento katalog vzniknul a je průběžně doplňován. Občan tak bude mít jedinečnou příležitost si služby objednat na jednom portálu anebo naopak dostat naprosto identickou službu na portálu malé obce, který bude následně napojen i na katalogy služeb samostatné působnosti anebo třeba soukromoprávních organizací.

Zpět