Czech POINT (Český Podací Ověřovací a Informační Národní Terminál) je univerzální kontaktní místo veřejné správy, které zastane služby hned několika úřadů (někdy jej nazýváme jako multiagendový informační systém). Primárně je určen pro občany, kteří z jakéhokoli důvodu nemohou nebo nechtějí využívat digitální kanály, ale řeší se zde i agendy související s digitálními službami, které se bez fyzické účasti neobejdou, příkladem je autorizovaná konverze dokumentu z tištěné do elektronické podoby nebo ověření totožnosti před vydáním prostředku pro el. identifikaci.
Tato asistovaná místa výkonu veřejné správy, jsou vždy označena dnes již dobře známou modrou značkou Czech POINT. Nacházejí se na vybraných pobočkách České pošty, na obecních a krajských úřadech. Funkci kontaktního místa plní i notáři, Hospodářská komora, Agrární komora a další autorizované osoby s příslušným oprávněním.
Czech POINT má po celé republice přes 7 000 pracovišť, a je k dispozici i na konzulátech v zahraničí. Hledáte-li nejbližší pobočku Czech POINT pomůže vám mapa kontaktních míst na stránkách www.czechpoint.cz.
Nejvyužívanější jsou pobočky na České poště. Celkový počet poboček (obecní úřady, pošta, notáři, hospodářská komora a zastupitelství) je 7 187.
Koncepce kontaktních míst je založena na přesvědčení, že úřady nemá obíhat občan, ale jím podaný dokument. Proto se již nemusí se žádostí o výpis z Rejstříku trestů na úřad Rejstříku trestů, kvůli ohlášení živnosti na Živnostenský úřad a pro výpis ze systému eReceptu k lékaři. Celkem je na Czech POINT poskytováno více než 30 služeb a další budou přibývat (např. Registr zastoupení, Zbrojní list).
Podívejte se, v jakých oblastech komunikace se státní správou vám umí Czech POINT pomoci. Popis konkrétních služeb naleznete na stránce https://www.czechpoint.cz/public/verejnost/sluzby/.
Výpisy s informačních systémů veřejné správy
I když si výpisy můžete vygenerovat z pohodlí domova online, rozumíme tomu, že ne každý se pro tuto cestu rozhodne, a občas se i zkrátka hodí úředně potvrzená listina. Na Czech POINT si vyzvednete:
ověřený výstup ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů | výpis elektronických receptů | výpis z bodového hodnocení řidiče |
výpis z insolvenčního rejstříku | výpis z katastru nemovitostí | výpis z rejstříku trestů |
výpis z rejstříku trestů právnické osoby | výpis z veřejných rejstříků | výpis z živnostenského rejstříku |
Podání vůči státní správě
Na úřad nemusíte s podáním do registru účastníků provozu modulu autovraků ISOH ani kvůli podání podle živnostenského zákona dle paragrafu 72.
Základní registry
Údaje v základních registrech (registr obyvatel, registr osob, registr územní identifikace adres a nemovitostí a registr práv a povinností) jsou klíčové pro celý datový fond veřejné správy. Právě díky nim může docházet k propojení informace uložené například v již zmíněném systému eRecept s vaší identitou, což znamená, že údaje v eReceptu jsou anonymní. Oproti oblasti (tzv. agendě) základních registrů je na Czech POINT možné požádat o:
neveřejný výpis údajů z registru obyvatel | neveřejný výpis údajů z registru osob |
výpis o využití údajů z registru obyvatel | veřejný výpis údajů z registrů osob |
výpis o využití údajů z registru osob | změnu údajů v registru osob |
změnu údajů v registru osob | poskytování údajů třetí osobě |
Datové schránky
Datové schránky jsou s námi již od roku 2009 a jsou určeny k doručování elektronických dokumentů mezi orgány veřejné moci na jedné a fyzickými a právnickými osobami na druhé straně. Ke vzájemné komunikaci je ovšem mohou použít i fyzické a právnické osoby mezi sebou. Na zprávy, které jsou jejím prostřednictvím odesílány, se vztahují tři důležitá ustanovení: mají stejnou právní závaznost jako písemnost doručená do vlastních rukou, jejich doručení je garantované (a evidované) a vztahuje se na ně právní fikce doručení (pokud se adresát do 10 dnů po doručení do schránky nepřihlásí, zpráva je (v případě, že zákon neříká něco jiného) považována za doručenou. To se jak v úředních, tak obchodních záležitostech často vyplatí.
V rámci agendy datových schránek přijímá Czech POINT tyto žádosti:
o zřízení datové schránky | o znepřístupnění datové schránky, která byla zřízena na žádost | o opětovné zpřístupnění datové schránky |
o zneplatnění přístupových údajů do datové schránky a vydání nových | o přidání pověřené osoby k přístupu do datové schránky | o zneplatnění přístupových údajů pověřené osoby (zrušení osoby) |
o povolení dodávání zpráv od fyzických, fyzických podnikajících nebo právnických osob do datové schránky fyzické osoby | o zrušení povolení dodávání zpráv od fyzických, fyzických podnikajících nebo právnických osob do datové schránky fyzické osoby | o vyřízení reklamace obdržení přístupových údajů a vydání nových |
Zprostředkovaná identifikace
Nutnost vydání veřejné listiny o identifikaci osoby vychází z § 10 zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Veřejnou listinu vyžadují povinné osoby, které mají ze zákona povinnost provést první identifikaci klienta (fyzické i právnické osoby) za jeho fyzické přítomnosti. To může být nepříjemné, pokud má povinná osoba sídlo v jiném městě, nebo dokonce v zahraničí. Právě v tomto případě se lze dostavit na pobočku Czech POINT a vše vyřídit bez nutnosti kamkoli cestovat (jen si s sebou prosím nezapomeňte přinést dva doklady totožnosti a veškeré zákonem požadované podklady).
Autorizovaná konverze
Autorizovaná konverze patří mezi služby, které jsou na pomezí digitálního a fyzického světa. I dnes se můžeme dostat do situace, kdy potřebujeme převést dokument z elektronické podoby do listinné, či z listinné do elektronické způsobem, který zajišťuje shodu obsahu převáděného a převedeného (konvertovaného) dokumentu, což je vyjádřeno připojením doložky o provedení konverze.
Konvertovat elektronické dokumenty lze přímo z datové schránky nebo po uložení do Úschovny systému Czech POINT. Zkonvertovaný listinný dokument si už jen vyzvednete na pobočce. Obdobně lze převzít elektronický dokument, který vznikl po konverzi listinného dokumentu na přepážce Czech POINT. Pošleme vám jej do datové schránky nebo do zmíněné Úschovny, kde na vás počká až 30 dnů.
Jestliže jste v situaci, kdy vám je konvertovaný dokument předkládán a vy si z jakéhokoli důvodu potřebujete zkontrolovat, zda je doložka o provedení konverze korektní, stačí jen zadat její číslo do Centrálního úložiště ověřovacích doložek.
eLegalizace
eLegalizace je nejnovější službou, kterou poskytují ta kontaktní místa veřejné správy, kde se současně provádí legalizace a vidimace. Skrývá se za ní úřední ověření elektronického podpisu na elektronickém dokumentu. Jistě, do dokumentu lze vložit obrázek vašeho podpisu, smlouvu můžete vytisknout, podepsat, naskenovat a poslat e-mailem, ovšem v situaci, kdy potřebujete úředně ověřený podpis, není takový postup dostatečný.
Pro provedení eLegalizace není zapotřebí nic tisknout. Elektronický dokument obsahující váš podpis v jakékoli podobě lze nahrát do Úschovny systému Czech POINT a následně na příslušné pobočce prohlásit tento podpis za vlastní. K dokumentu se připojí doložka a z obyčejného podpisu se stane podpis úředně ověřený. A pokud má dokument podepsat více lidí? Stačí vytvořit tzv. podpisový arch.
Czech POINT není jen kontaktní místo veřejné správy
Informační systém Czech POINT by se dal přirovnat k obsáhlému katalogu formulářů, jejichž prostřednictvím lze požádat o informace uložené v informačních systémech těch úřadů, které se systémem Czech POINT spolupracují. A tyto formuláře nevyužívají jen pracovníci na přepážkách kontaktních míst veřejné správy, ale například i úředníci na ministerstvech, obcích nebo dalších úřadech.
Je dost dobře možné, že když jste naposledy na úředníka „vytáhli“ doklad totožnosti, otevřel si, za účelem vyřízení vašeho požadavku, právě prostředí Czech POINT@office, přihlásil se k příslušnému formuláři a na základě spárování tzv. agendového identifikátoru fyzické osoby (pod nímž jsou údaje ve specializovaných systémech anonymně vedeny) s vašimi referenčními údaji z registru obyvatel, se mu na obrazovce objevily potřebné informace.
Na stejném principu funguje i prostředí Czech POINT@home zajišťující vydávání výpisů v rámci Portálu občana. Je to opět služba informačního systému Czech POINT, kdo pro vás obstará například výpis z rejstříku trestů.
Více informací naleznete na webových stránkách http://www.czechpoint.cz/public/